ЕКО школа

Међународни програм Фондације за образовање за животну средину (ФЕЕ) – „ЕКО-ШКОЛЕ“ има за циљ подизање свести ученика да постану главна покретачка снага промена одрживог друштва кроз забаву и активно учење. Тренутно је више од 11 милиона ученика и студената укључено у програм Еко-школа у преко 70 земаља у свету, У овај програм је укључена и наша школа. Више о програму Еко-школа, као и нашим досадашњим активностима погледајте у наставку.

Професорка Снежана Маринковић је реализовала пројектну наставу “Хемијска основа хране и здрава исхрана” на часовима биоологије  у свим одељењима првог разреда у априлу школске 2022/23. У Падлету се налазе примери истраживачких задатака и интерактивни садржаји.

АКТИВНОСТИ ЕКО ШКОЛЕ

Учешће ученика наше школе у акцији ЕКО ЛОРА „Београд 2022″

Савез удружења учесника омладинских радних акција Србије (СОРАС) уз подршку Секретаријата за заштиту животне средине  организовао је Еколошку омладинску радну акцију под називом „Београд 2022“ којој су се прикључили и ученици наше школе предвођени професором Радом Тубином.

Активности у којој су учествовали ученици су реализоване поводом Светског дана чишћења, 17. септембра. Том приликом удруженим снагама ветерани и омладинци су учествовали у чишћењу и уређењу Аде Циганлије.

Чиста средина, здрав живот”

Ученици другог и трећег разреда су нову школску 2022/23. годину започели акцијама уређења школског дворишта у оквиру предмета ООР. Активности је осмислио и уз помоћ ученика реализовао професор Раде Тубин.

„Караван за климу – климатске промене и биодиверзитет путује кроз Србију”

У сарадњи са Амбасадорима одрживог развоја и животне средине и  учешћем у међународном пројекту Еко-школе, наша школа је једна од домаћина изложбе „Караван за климу – климатске промене и биодиверзитет путује кроз Србију”.   

Караван за климу је пројекат који је 2018. године осмислио Француски институт у Србији, а који се ове године реализује у партнерству са Центром за промоцију науке и уз подршку Делегације Европске уније у Србији и Канцеларије Програма Уједињених нација за развој у Србији.

Овогодишње издање пројекта обухвата педагошку изложбу која представља јавности различите глобалне последице климатских промена (топљење поларних ледених капа, пораст температуре и ацидификацију мора, климатске екстреме попут пожара) са директним утицајем на биолошку разноврсност, али и инвазивне врсте, високопланинска станишта, влажна станишта и биодиверзитет градова, нудећи одговоре на питање како допринети очувању биодиверзитета. 

Караван за климу 3.0 има за циљ подизање свести грађана о значају упознавања и идентификовања заштићених врста на територији Србије. Поставка ће бити изложена у холу школе до прве половине септембра 2022. године.

Завршни пројекат ученика III године

Ученици треће године су у оквиру предмета Одрживи развој спровели истраживање које је у вези са специфичним циљевима Агенде 2030 одрживог развоја (циљ 6 – Чиста вода и санитарни услови; циљ 12 – одговорна потрошња и произвдња). 

Задатак ученика је био да посредством мобилних апликација Tox Fox и Scan4chem скенирају кодове  козметичких производа које користе код куће, као и остале који су доступни у малопродајним објектима и тако провере њихов састав. Након почетног истраживања, задатак је био да обуче укућане као и људе у свом окружењу да користе исту апликацију. На крају, било је потребно направити извештај које производе треба избегавати јер се њиховим даљим коришћењем становништво излаже ризику по здравље.

Циљ овог пројекта је био да се подигне свест ширем кругу корисника, а очекивани исход је смањењо коришћење производа  који садрже штетне супстанце и усмереност ка безбеднијим алтернативама.

 

АМБИЈЕНТАЛНА НАСТАВА ПОСВЕЋЕНА КУЋНИМ ЉУБИМЦИМА И АЗИЛУ У РАКОВИЦИ 

ТЕРЕНСКА НАСТАВА

Ученици наше школе су 29. марта 2022. године посетили источну Србију у сарадњи са студијским програмом Животна средина и одрживи развој Универзитета Сингидунум. 

Том приликом упознали су се са природним и културним вредностима овог краја, а са старијим другарима разменили су искуства и сазнања о значају заштите животне средине и одрживости. 

 

Учешће на конкурсу Европа и ја"

Ученица наше школе Ања Баралић (3/7) учествовала је на 12. наградном конкурсу „Европа и ја" у оквиру европског дневника. Она се такмичила у категорији фото-радови на тему животна средина и климатске промене су важне. Иако рад није награђен, био је изузетно запажен. У прилог томе говоре гласови публике (492). 
Ањин рад се налази са десне стране овог чланка, а испод можете прочитати пропратни текст: 

 

 

Животна средина је све више загађена. На сваком кораку се налазе отпаци различитих материјала, чија разградња може трајати вечно. За то време се у атмосферу ослобађа велика количина угљен-диоксида и других, по нас штетних, материја. У исто време долази до повећања ефекта стаклене баште, а самим тим и до многобројних климатских промена, које не доносе ништа добро. Природа нам на тај начин попут бумеранга враћа за свако наше претходно (не)дело.
Зато је неопходно да заштитимо планету, јер тако, заправо, штитимо сами себе!

ЧЛАНОВИ ЕКО-ШКОЛЕ ПРИСУСТВОВАЛИ МАНИФЕСТАЦИЈИ ,,ЕКОС(А)ВЕСТ“

У понедељак 21. марта 2022. године на Универзитету Сингидунум је, поводом Међународног дана шума, одржана Манифестација ЕКОС(А)ВЕСТ. Велику пажњу ученика привукла је панел дискусија у којој су учествовали: Јован Мемедовић,

Предраг Јовић, Дуња Шумоња и Владимир Ристановић, Александар Васов и Јелена Миловановић.
Ученици су активно учествовали у панел дискусији, постављали питања, али и учествовали у занимљивом квизу који су припремили студенти и професори студијског програма Животна средина и одрживи развој.
Имајући у виду да се 22. марта обележава Међународни дан шума - ученици наше школе су заједно са ученицима из Земунске Гимназије и Савремене гимназије посадили више стабала липе и брезе у дворишту Универзитета Сингидунум.

            ,,МОЧВАРНА ПОДРУЧЈА – АКЦИЈА ЗА ЉУДЕ И ПРИРОДУ“

Дана 2. фебруара 2022. године, поводом Светског дана влажних подручја одржана је курс-радионица за ученике средњих школа којој су присуствовали и чланови наше Еко-школе. Поменуту радионицу одржали су професори са Универзитета Сингидунум. Једна од главних тема је била Рамсарска конвениција која је потписана у Иранском граду Рамсару 1971. године. Потписало ју је око 170 држава међу којима је и Србија.

Радионица се састојала из два дела. У првом делу се говорило уопштено о воденим екосистемима, конвенција које су потписане зарад очувања водених екосистема и колико се оне спроводе у стварности. Презентација коју је спремила професорка са факултета је употпунила њен део предавања и нама, средњошколцима, додатно дочарала помоћу слика изглед водених екосистема и омогућила лакше праћење и разумевање самог предавања.

У другом дели, причали смо о мочварама и барама у нашој земљи и њиховом значају. Посебна тема је била Велико ратно острво које се налази на ушћу реке Саве у Дунав. На самом острву имамо велику

разноврсност флоре и фауне, посебну за целу Европу. Неке занимљиве информације сам по први пут чула и искрено се изненадила што је једна оваква природна лепоте у нашој близини.

Атмосфера је била изузетно пријатна, иако је радионица била онлајн-свако је имао могућност да постави било које питање везано за тему. 

Извештај припремила: Вања Врзић

ДУНАВСКИ УМЕТНИК

Ана Сићовић, ученица 4. године наше школе освојила је награду у категорији видео/тинејџери на конкурсу „Дунавски уметник”. Њен рад, као и остали награђени радови биће промовисани кроз активности Међународне комисије за заштиту реке Дунав (ICPDR), а најбољи видео учествоваће и у својеврсном такмичењу кроз гласање на друштвеним мрежама.

Према Аниним речима, њен рад је инспирисала жеља за указивањем на то да су реке генерално једно од наших највећих блага, а да их не чувамо довољно. Током истраживања, схватила је да велики број људи (а и других живих бића) зависи од Дунава, у виду водоснабдевања, пловидбе, транспорта… Фотографисање и снимање ове прелепе реке пробудило је у њој емоције и жељу за активизмом, те је њена порука, која, иако је прича, подсећа на поезију, донекле мотивациона, с освртом на то да сваки појединац мора да да део себе у очувању природе, као и да заједно можемо све.
Подсећамо, међународни конкурс „Дунавски уметник“ је активност Међународне комисије за слив реке Дунав и Глобалног партнерства за воде за Централну и Источну Европу. Конкурс је намењен ученицима од 6 до 18 година и спроводи се у свих 14 земаља на сливу Дунава од 2004. године.

САЂЕЊЕ РУЖА У ШКОЛСКОМ ДВОРИШТУ

У понедељак, 29. новембра, одржана је акција сађење ружа у сарадњи ученика IV године наше школе, ветерана из Савеза удружења омладинских радних акција Србије (СОРАС) и Клуба бригадира Раковица.
У холу школе била је постављена изложба која приказује историју рада омладинских бригада, слике вредних људи, волонтера, који су градили нашу државу. Присетили смо се старих времена уз говор који је одржала Драгана Андрић, чланица СОРАС-а, која нам је објаснила шта је то мотивисало младе људе широм земље да се одваже на учешће у радним акцијама.
Директор је био и више него вољан да Милици Булатовић и Ани Сићовић, ученицама организаторкама из одељења IV6, помогне да реализују испланирано.
Осим што смо сви научили нешто ново, посадили смо и 20 ружа. Младост је узела алат у руке и показала да заједничким деловањем сваки посао постаје брз и лак.

Извештај припремила: Ана Сићовић

ПРОЈЕКАТ „ СВАКА ЛИМЕНКА СЕ РАЧУНА У ЕКО-ШКОЛАМА“

До краја јуна 2021. године, пројекат “Свака лименка се рачуна у Еко-школама” састојаће се из два дела,

 који ће представљати критеријуме за награђивање:

  1. количине сакупљених лименки и
  2. одржане радионице, уз верификацију

Добили смо потврду од RECAN фондације да ће и ове године награђивати Еко-школе које буду сакупиле највише лименки.

02.03.2021. Наша Еко-школа је започела акцију прикупљања лименки.

ПРОЈЕКАТ „ЕНЕРГЕТСКА ЕФИКАСНОСТ У ЕКО-ШКОЛАМА“

Пројекат је подржан од стране ЕПС-а и састоји се из следећег:

Фокус је на радионицама и презентацијама у Еко-школама које се пријаве да учествују у пројекту „Енергетска ефикасност у Еко-школама“, уз присуство и презентацију представника ЕПСа, у складу са могућностима, посебно епидемиолошком ситуацијом у Србији. Овде посебно подстичемо одржавање радионица које изводе ученици другим  ученицима, кроз вршњачку едукацију.

03.03.2021. започели смо реализацију Пројекта  „Енергетска ефикасност у Еко-школама“ предавањем представника ЕПС-а.

 Јелена Џепина, представник ЕПС-а,  је презентовала тему „Енергетска ефикасност“ ученицима другог и трећег разреда. Предавање је протекло у пријатној атмосфери и комуникацији са ученицима. На крају је приказан  кратки рекламни видео материјал ЕПС-а на тему енергетске ефикасности, који је био изузетно ефектан и занимљив. Предавању су присуствовали и Александра Младеновић, национални координатор међународног програма Еко-школе и наставници Образовања за одрживи развој Наташа Ђокић и Сања Марковић, наставници биологије  Јевремовић Крстић Сандра и Снежана Маринковић, еко-координатор.

СВЕТСКИ ДАН ЕНЕРГЕТСКЕ ЕФИКАСНОСТИ

Светски дан енергетске ефикасности обележава се 05. марта, у част првог састанка светских стручњака, на тему енергетске ефикасности, одржаног на овај дан 1998. у Велсу, у Аустрији, на коме се разговарало о енергетској кризи у свету и њеним могућим решењима. На овај дан свако од нас треба да размисли колико рационално троши енергију у свом домаћинству, на радном и сваком другом месту, да не нарушава квалитет живота.

Поводом тога у школи су  организована предавања на тему Енергетске ефикасности кроз вршњачку едукацију.

Јефтић Јелена 3/7 и Марковић Александра 3/7 су у одељењима 1/4 и 1/8 презентовале садржај теме „Енергетска ефикасност у градовима“. Баралић Ања 2/7 је одржала предавање на тему „Циркуларна економија“ у одељењима 2/1, 2/4 и 2/6.

Драмски приказ „Електричне жице зује, сад је време штедње струје“

Наши ученици Батоћанин Алекса 3/5 и Алемпић Урош 3/8 са професорком српског језика и књижевности Слађаном Матовић, 12.03.2021. посетили су вртић „Лабудић“.

Кроз занимљив и забавни програм, предшколцима смо  указали на значај штедње струје, разлику између обичних и штедљивих сијалица, да се бојлер укључује када је јефтина струја и друге препоруке везане за енергетску ефикасност. 

КРЕАТИВНА СТРАНА РЕЦИКЛАЖЕ

“…од суморне поетике одбачених предмета модерне цивилизације, преко њихове ревитализације посредством  уметности до хармоније живота…” – Леонид Шејка

Осим што се може прерадити у великим постројењима за рециклажу, отпад се може “оживети” на још један начин – уметнички.

Изложба  радова  наших ученика под називом „Креативна страна рециклаже“ се састоји од ликовних радова и модела у настави биологије. Употребљени материјали су: картон, аллуминијумска фолија, пластика, стиропор, часописи, постери, тканина, дугмад, стакло, гума, компакт-дискови ( CD ) …

Ова изложба нас је уверила да је за уметност потребно мало маште и много воље и да се кроз уметност може подићи свест о развоју екологије и очувању планете Земље.

ЕНЕРГЕТСКИ ЕФИКАСНА ГРАДЊА

Изградња нових објеката са високим степеном енергетске ефикасности представља одрживу градњу која је базирана на принципима одрживог развоја, а то је онај развој који задовољава данашње потребе на начин, да се ничим не угрожава задовољење потреба будућих генерација.

Одржива градња представља једну од важнијих мера у борби против даљег загревања атмосфере и даљих климатских промена јер смањује утицај грађевинске индустрије на околину путем кориштења природних материјала и технологија, као и кроз имплементацију мера енергетски ефикасне градње, коришћења обновљивих извора енергије и правилног одлагања отпада у току и после градње објекта.

Резултат овакве градње и планирања је чињеница да су енергетски ефикасни објекти угоднији за становање, јефтинији за одржавање и дужег животног века.

https://www.kucastil.rs/arhitektura/savrsena-energetski-efikasna-zgrada

Ликовни радови  наших ученика на тему „Енергетски ефикасна градња“.

Изузетан рад ученице 2/7 Ања Баралић представља макету енергетски ефикасне куће.

Удружење "Чеп за хендикеп"

Обележавање Дана Еко –школе ; Међународни дан биодиверзитета

На предлог Скупштине Уједињених нација, 22.05. је проглашен Међународним даном биодиверзитета и од 2001. године се обележава широм света у циљу усмеравања пажње јавности на неопходност очувања биодиверзитета.

Тим поводом, студијски програм Животна средина и одрживи развој Универзитета Сингидунум, организовали су радионицу намењену средњошколцима и били су годти наше Еко-школе.

Радионица под називом „Ми смо део решења за природу“ који је глобални слоган за 2021 годину била је одржана 20.маја у трајању од 11-13 сати.

Након уводног обраћања проф. др Лидије Амиџић, предавања су одржали:

  • проф. др Јелена Миловановић, на тему . „Можемо ли једну врсту ставити у конзерву и сачувати за будућност? Како сачувана врсте постаје део решења за климатске промене?“
  • проф.др Сузана Ђорђевић – Милошевић на тему; “Use it or lose it”
  • др Марија Видовић, виши научни сарадник са Института за молекуларну генетику и генетичко инжењерство са темом Drying without dying: Ramonda serbica – српска ендемска биљка васкрсница

Тема дискусије, у којој су сви учествовали, присутни ученици и предметни наставници различитих профила била је: „Да ли губитак биодиверзитета утиче на појаву пандемија?“ и „Која су то решења заснована на природи?“

 

Имајући у виду мултидисциплинарност ове теме, радионица је, такође, била пример СТЕАМ методологије чији је развој и имплементација постављена за један од дугорочних развојних циљева наше школе.

 

ИНФОРМАЦИЈЕ О ЕКО ШКОЛИ

  1. На 11-том традиционалном конкурсу Европског дневника за израду иновативних и креативних радова на следеће теме:

ЕУ и Србија

ЕУ у твом свакодневном животу

Митови о ЕУ

Људска права

Животна средина и климатске промене.

Ученик Маричић Драшко из 1/2 одељења, је изабрао да у категорији блога уради рад на тему Животне седине и климатских промена. Назив рада је „Дневник једне реке“. Драшков ментор је била наставница Грађанског васпитања Љиљана Петровић. У оштрој конкуренцији, рад је заслужено освојио прво место. Рад је иначе дневник реке Лим, где се река у првом лицу, жали на бахати однос људи према њој и моли да се свест људи о односу према реци као и према живом свету у њој промени, да људи почну да воде рачуна о томе где ће бацати отпад, где ће правити депоније и колико неконтролисано одлагање отпада утиче на то да се наш свет мења на горе. Полако нестаје.. Драшков рад је позив на отрежњење и на то да је последњи час да се нешто промени!

Ево и линка ка његовом раду, па се уверите сами у лепоту његовог писања!

https://draskodotblog.wordpress.com/2021/02/13/%d0%b4%d0%bd%d0%b5%d0%b2%d0%bd%d0%b8%d0%ba-%d1%98%d0%b5%d0%b4%d0%bd%d0%b5-%d1%80%d0%b5%d0%ba%d0%b5/

  1. Наставница Грађанског васпитања Љиљана Петровић учествовала је на дводневној обуци „Знање потражи, климатске промене ублажи“, 3 и 4 априла 2021. године у оквиру пројекта „Да нам клима штима“ који спрооди Светска организација за природу у Србији(WWF Adria – Srbija).

22.4.2021. године ученици одељења 3/8 преко гугл мита имали су прилике да се опробају у квизу „Знање потражи, климатске промене ублажи“ преко Каху платформе. Ученицима ће убудуће бити детаљно објашњена ова платформа и биће обучени да сами праве различите квизове у области Одрживог развоја и климатских промена.

  1. Ученици Гимназије Патријарх Павле су од пре неколико година покренули иницијативу за изградњу бициклистичке стазе дуж реке Топчидерке, од Кијева до Чукаричког рукавца, тј. до места где се Топчидерка улива у Саву. Овако изгледа њихова петиција коју годинама потписују суграђани у Раковици и за коју се искрено надамо да ћемо прикупити довољно потписа и да ћемо остварити циљ!

ГРАЂАНСКА ИНЦИЈАТИВА ГРАЂАНА ОПШТИНЕ РАКОВИЦА

Предмет: ГРАЂАНСКА ИНИЦИЈАТИВА ГРАЂАНА ОПШТИНЕ РАКОВИЦА

М.З. КИЈЕВО-КНЕЖЕВАЦ
М.З. ПЕТЛОВО БРДО
М.З. ЛАБУДОВО БРДО

На основу члана бр.62- одлуке о организацији органа општине Раковица подносим формални предлог за изградњу бициклистичке стазе- почев од железничке станице ,,Кијево“ дуж корита реке Топчидерке, кроз Кнежевац, Раковицу, Топчидер- све до њеног ушћа у реку Саву, до Чукаричког рукавца.

Такође подносимо петицију за изградњу културно историјског парка у коме би се налазиле макете српских манастира. Он би се налазио у Топчидерском парку у близини конака кнеза Милоша.

Река Топчидерка је трећа река по величини у граду Београду. Током индустријског социјализма, неправедно је загађивана отпадним водама ,,Индустрије мотора Раковица“, ДМБ“-а и ливнице. О значају чисте реке тада није било ни говора. Социјализам је пропао,а са њим и велики гиганти. На радост житеља Општине Раковице престала су стална загађивања ваздуха а такође и загађивање реке Топчидерке. Вратимо јој статус реке. Очистимо њене обале, изградимо бициклистичку стазу. Сачувајмо реку за будућност.

Изградњом бициклистичке стазе дуж корита реке Топчидерке добили бисмо равноправни статус са осталим београдским општинама које већ одавно имају бициклистичке стазе, уредили би запуштено приобаље реке и свакако скренули бисмо пажњу органима градске управе да нам је стало до чисте реке, као и до младих којима је ово омиљени вид рекреације.

Изградњом културно историјског парка Београд би добио још једну атрактивну туристучку дестинацију којом би привлачио многобројне посетиоце нашег града. На тај начин би промовисали богато историјско наслеђе Србије.

Финансијска средства потребна за реализацију овог пројекта треба да обезбеди Општина из донација, можда и конкурсима за донације из европских фондова. Од Вас, општинских одборника захтевамо много више добре воље него финансијских средстава. Иницијатива је наша. На Вама је да нас подржите и да заједно успемо у реализацији ових пројеката.

Раковица је дуго година била позната по надимку ,,индустријска“. Мислимо да је дошло време да надимак пром енимо у ,,зелена“ и ,,културна“, чиме ћемо подићи рејтинг Општине, вероватно привући и инвеститоре који би уложили у угоститељске и друге планске објекте, различите намене,дуж бициклистичке стазе. Указала би се потреба за новим радним местима.

Са надом да ћемо ову иницијативу позитивно решити, поздрав.
Покретач иницијативе
Ученици гимназије ,,Патријарх Павле“ са професорком Грађанског васпитања, Петровић Љиљаном.

ВРХ